Zdrowie

Betaina – czym jest?

Betaina – czym jest?

Betaina – co to jest?

Betaina to aminokwas, który jest pochodną glicyny, czyli jednego z najprostszych aminokwasów białkowych. Jest to związek chemiczny o charakterze organicznym, zaliczany do grupy betain. I choć pełni ona w organizmie bardzo istotne funkcje, to większości osób zupełnie nic nie mówi. Na czym więc polega jej działanie i czym dokładniej jest betaina? Tego dowiecie się z dzisiejszego artykułu! Zapraszamy do lektury!




Spis treści:
1. Co to jest betaina i skąd się bierze?
2. Betaina – działanie
3. Betaina – właściwości
4. Betaina – suplementacja


Co to jest betaina i skąd się bierze?

Tak jak wspomnieliśmy na wstępie, betaina jest aminokwasem, zwanym również trimetyloglicyną (TMG). Jest to pochodna glicyny, zaliczana do grupy betain, a konkretniej mówiąc jonów obojnaczych, które zawierają fragmenty o ładunku dodatnim i ujemnym. Organizm wytwarza ją razem z choliną, czyli witaminą B4. Swoją nazwę zawdzięcza łacińskiej nazwie buraków, z których została wyizolowana. To właśnie te warzywa uznaje się za najlepsze źródło tego cennego aminokwasu.
naturalnym sposobem, bez konieczności sztucznego syntetyzowania.

Betaina – działanie

Betaina stanowy naturalny składnik soku żołądkowego, w którym odgrywa bardzo ważną rolę. Do jej najważniejszych zadań należy między innymi pobieranie z pożywienia wapnia, witaminy B12, protein oraz cząstek żelaza. W połączeniu z enzymem trawiennym o nazwie pepsyna, rozbija te związki na mniejsze cząstki, a następnie bierze czynny udział w ich przyswajaniu. Co więcej, betaina jest odpowiedzialna za regulację procesów biochemicznych, a oprócz tego wpływa na przenoszenie i łączenie cząsteczek. To właśnie dzięki niej organizm lepiej przyswaja składniki, a dodatkowo bierze ona udział w syntezie kreatyny, czyli substancji, która odpowiada za siłę mięśni oraz produkcję białek. Dodatkowo, betaina wpływa pozytywnie na komórki wątroby, wspomagając ich regenerację i pobudzając je do działania. Gdy przyjmiemy betainę wraz z pokarmem, znajduje ona drogę do komórek wątroby, następnie wnika w ich strukturę i je wzmacnia. Musimy jednak wiedzieć, że betaina, tak samo jak każdy inny składnik pokarmowy, powinna być dostarczana w umiarze. Jej nadmierna ilość może powodować rozstroje żołądka w postaci nudności oraz biegunki.

Betaina – właściwości

Buraki, a tym samym betaina, nie są zbyt częstym wyborem w jadłospisie polaków. To naprawdę wielki błąd! Są to bowiem warzywa, które zawierają substancje chroniące wątrobę, pomagające spalić tkankę tłuszczową oraz hamujące rozwój bakterii. Dodatkowo, zawarta w burakach betaina po trafieniu do organizmu ludzkiego dociera do komórek wątroby, gdzie wspomaga wytwarzanie metioniny. Co więcej, jej obecność wspomaga także cholinę, której zadaniem jest jest rozkładanie tłuszczów w wątrobie. Tak więc produkty zawierające betainę mogą być kluczowym elementem diety dla osób cierpiących na otyłość i nadwagę.



Betaina – suplementacja

Dla uzyskania najlepszych efektów i poprawy własnego zdrowia najlepiej przyjmować betainę z dwóch różnych źródeł. Pierwsze źródło to codzienny jadłospis, w którym powinny znajdować się czerwone buraki, a drugie to betaina przyjmowana w formie suplementu diety. Musimy jednak pamiętać, aby przed rozpoczęciem suplementacji skonsultować się z lekarzem rodzinnym w celu dobrania dawki odpowiedniej dla własnego organizmu.

Zapraszamy też do lektury innych artykułów z kategorii zdrowie, w której między innymi wyjaśniamy co to jest paraliż senny oraz podpowiadamy jakie są normy beta hCG w ciąży.

Komentarze są wyłączone.

Sprawdź też