Odżywianie

Dieta Dukana – czy szkodzi zdrowiu?

Dieta Dukana – czy szkodzi zdrowiu?

Czy dieta Dukana jest szkodliwa?

Obecnie żyjemy w czasach, kiedy kult zdrowej i szczupłej sylwetki jest niezwykle mocno propagowany. Wobec tego zarówno mężczyźni jak i kobiety coraz chętniej angażują się w różnego rodzaju aktywności fizyczne, które dodatkowo mają być wspierane przez zachowanie odpowiedniej diety. Jedną z głośniejszych diet, która spotkała się zarówno z pozytywnymi jak i negatywnymi opiniami jest dieta Dukana. Zatem co warto o niej wiedzieć i czy rzeczywiście szkodzi ona zdrowiu?




Spis treści:
1. Dieta Dukana- zasady
2. Dieta dukana – skutki uboczne
3. Jak bezpiecznie stosować dietę Dukana?


Dieta Dukana- zasady

Dieta Dukana jest uważana zgodnie za jedną z najbardziej restrykcyjnych diet, której przestrzeganie wymaga ogromnej ilości silnej woli. Dieta ta również podzielona jest na 4 poszczególne etapy. Jakie są więc jej najważniejsze zasady i założenia? Otóż:

  • jemy wtedy, kiedy jesteśmy głodni, ale posiłki można komponować jedynie z dozwolonych produktów – każde odstępstwo oznacza konieczność rozpoczęcia diety od nowa.
  • każdy posiłek musi zostać uzupełniony 2 szklankami wody mineralnej- od tej zasady również nie ma żadnych wyjątków
  • podczas trwania dwóch pierwszych etapów diety, które są najbardziej restrykcyjne, obowiązuje całkowity zakaz spożywania jakichkolwiek tłuszczy, bez względu na ich formę. Wykluczona jest nawet oliwa z oliwek.
  • przez pierwsze tygodnie trwania diety Dukana zaleca się również całkowite lub częściowe zrezygnowanie z aktywności fizycznej, gdyż organizm jest zbyt osłabiony, a każdy wysiłek może na niego negatywnie wpłynąć.
  • należy uzupełniać się witaminowymi suplementami diety, gdyż w pierwszych dwóch etapach, posiłki pozbawione są jakichkolwiek substancji odżywczych.

Dieta dukana – skutki uboczne

Dieta Dukana nie spotkała się z największym uznaniem i aprobatą wielu specjalistów żywienia. Ma to przede wszystkim związek z możliwymi skutkami ubocznymi, które mogą być niezwykle wyniszczające dla organizmu. Jakich skutków ubocznych można się więc spodziewać?

Niedobór witamin i minerałów

To chyba jeden z najgroźniejszych skutków ubocznych, jaki może pojawić się podczas stosowania diety Dukana. Organizm staje się niezwykle wyjałowiony, a także brakuje mu wszystkich, niezbędnych mikro- i makroelementów, ze szczególnym uwzględnieniem witamin i błonnika. Z tego też powodu, osobom, które zdecydowały się te dietę rozpocząć, zaleca się dodatkową suplementację, jednak nie uzupełni ona wszystkich, powstałych niedoborów.



Zaburzenia funkcji organizmu

Nie da się ukryć, że szczególnie w początkowym etapie diety Dukana, nakazane jest wykluczenie całkowite tłuszczy, pod różnymi postaciami. Warto zauważyć, że przy zwiększonej podaży białka, a także zmniejszonej ilości tłuszczów i węglowodanów, organizm nie może poprawnie funkcjonować. Co więcej, zbyt restrykcyjne zasady doprowadzają – pomimo ograniczenia tłuszczów- do wzrostu we krwi poziomu złego cholesterolu.

Inne, możliwe skutki uboczne

Osoby, które zdecydowały się przejść na dietę Dukana, mogą doświadczyć również:

  • problemów z koncentracja
  • bezsenności
  • kłopotów z pamięcią
  • rozdrażnienia
  • wahań nastrojów i agresji- ze względu na niedobór węglowodanów
  • ogólnego osłabienia organizmu
  • ryzyko pojawienia się kamicy nerkowej i dny moczanowej

Jak bezpiecznie stosować dietę Dukana?

Mimo tego, że dieta ta powoduje wiele, niebezpiecznych skutków ubocznych, doprowadza ona również do szybkiej i skutecznej utraty kilogramów. Tak więc jak można ją bezpiecznie stosować? Przede wszystkim nie należy samodzielnie przedłużać czasu trwania kolejnych etapów diety, gdyż może doprowadzić to do znacznego wyniszczenia organizmu. Warto również zadbać o niezwykle wysoką suplementację witaminową i dostarczać do organizmu niezbędne mikro- i makro elementy. Co więcej, wielu dietetyków, choć odradza stosowania tej diety, wskazuje na to, że osoby, które się na nią zdecydowały, powinny nawet skracać jej poszczególne etapy, dla zachowania odpowiedniej gospodarki organizmu, a tym samym uchronią one przed zaparciami. Warto również zwiększyć podaż płynów i wypijać minimum 3 litry wody dziennie, gdyż białko intensywnie odwadnia. Nie można również zapomnieć o regularnym spożywaniu otrębów ( są one dozwolone w diecie), gdyż będzie to jedyne źródło błonnika i uchroni pracę jelit.

Zapraszamy też do lektury innych artykułów z kategorii odżywianie, w której między innymi wyjaśniamy na czym polega dieta Dr. Dąbrowskiej oraz podpowiadamy jaki olej wybrać na zaparcia.

Komentarze są wyłączone.

Sprawdź też